Regio Zuid

Philips voelt zichzelf verantwoordelijk, maar…

‘De samenwerking met HumanCapitalCare is echt een gouden combinatie’

‘Philips heeft in Nederland 8.500 medewerkers en een heel normaal verzuimpercentage, niet hoger of lager dan elders. Vandaag zijn er precies 471 zieken, die op spreekuren moeten komen, met wie er gesprekken moeten worden gevoerd. Als je dan nul klachten hoort, echt nul. Niet over dat ze niet terecht kunnen, niet over dat ze zich onheus behandeld voelen…. Dan zegt dat iets. Dan doe je het als arbodienstverlener dus heel goed en professioneel. En daar hoort wat mij betreft een 10 bij.’ Aan het woord is Hans Schelbergen, Manager Labor Relations Netherlands bij Philips Electronics in Eindhoven. In een recent klanttevredenheidsonderzoek gaf hij HumanCapitalCare het allerhoogste schoolcijfer. Is er dan nog steeds ruimte voor verbetering?

Scroll naar beneden

Tags: partnership | integraal meedenken | verzuim

scroll door ▼

Hans Schelbergen staat aan de vooravond van zijn pensioen. Ongeveer de helft van zijn carrière werkte hij bij het GAK (nu UWV) en de andere helft bij Philips. ‘Ik hoefde nooit te solliciteren, de functies veranderden vanzelf wel,’ zegt hij lachend. ‘Al die tijd was het interessant, met veel nieuwe uitdagingen en een organisatie die voortdurend in beweging is. En de functie evolueerde mee. Als we het nu binnen Philips over HR hebben, spreken we breed en veelomvattend van de ‘People functie’.’

Van bedrijfsgezondheidsdienst naar HumanCapitalCare

De relatie met HumanCapitalCare begint rond de eeuwwisseling best bijzonder, herinnert hij zich. ‘Net als veel andere bedrijven had Philips een eigen bedrijfsgezondheidsdienst (BGD) met eigen bedrijfsartsen. In de jaren 90 van de vorige eeuw werd deze verzelfstandigd, samen met de BGD’s van de Nederlandse Spoorwegen en de ministeries. Maar de artsen wilden graag als zelfstandigen voor Philips blijven werken. Dat kon echter niet, omdat wij in zee moesten met een gecertificeerde arbodienst. De bedrijfsartsen hebben toen aansluiting gezocht bij HumanCapitalCare dat net door Wim Huijbrechts was opgericht … en de rest is geschiedenis,’ aldus Hans.

‘Dankzij de verzuimanalyses, trendsheets en het advies van HumanCapitalCare schieten we niet met hagel op de organisatie, maar kijken we naar specifieke probleemsituaties en lossen we die op.’

Hans Schelbergen, Philips

Van ‘eigen regie’ terug naar HumanCapitalCare

Sindsdien is HumanCapitalCare de vaste arbodienstverlener van Philips. ‘Op een korte periode na,’ memoreert Hans. ‘Rond 2020 zijn we even eigenwijs geweest. Wij onderzochten hoe andere grote bedrijven hun arbozorg hadden ingericht en kozen toen voor het ‘eigen regie-model’, waarbij we dus de verzuimbegeleiding zelf doen en alleen arbo-artsen op afroep inhuren. Maar dat verliep moeizaam. Dus binnen enkele jaren schreven we alweer een tender uit, waarop HumanCapitalCare adequaat reageerde. Het enige wat in de samenwerking veranderde was de IT-ondersteuning. HumanCapitalCare heeft natuurlijk we-care. Maar in onze ‘eigen regie-periode’ hadden we zelf een maatwerksysteem ontwikkeld. HumanCapitalCare heeft zich hierbij aangesloten en dat werkt goed samen.’

scroll door ▼

Een gouden combinatie

‘De samenwerking mag van mij nog jaren zo doorgaan,’ bevestigt Hans lachend. ‘We werken naadloos samen en je hebt op geen enkele manier het gevoel dat HumanCapitalCare een andere partij is. Het team heeft een goede klik met onze bedrijfscultuur en het zijn ook al heel lang dezelfde mensen. Het overleg met onze HR-mensen over lopende dossiers verloopt goed, het contact met de manager advies Marjolein Willems is prettig. Voor zaken als RI&E en PMO zouden we in principe andere partijen kunnen betrekken, maar in de praktijk zien we dat dit toch bij HumanCapitalCare terecht komt. Het is gewoon een gouden combinatie: het team dat het dagdagelijkse werk doet, het contact met de manager en de bijdrage van A&O’er Sanne van Rooij. Zij kijkt beleidsmatig mee, analyseert het verzuim, maakt trendsheets en adviseert. Zodat we niet met hagel op de organisatie schieten, maar kijken naar specifieke probleemsituaties en die oplossen.’

Het Nederlandse elektronicaconcern Koninklijke Philips werd in 1891 in Eindhoven opgericht door de broers Frederik en Gerard Philips. Het verwierf wereldwijde bekendheid door de productie van gloeilampen; later ook witgoed, verlichtingssystemen, huishoudelijke, medische en geluidsapparatuur. De eigen opleiding, het platenlabel PolyGram en PSV zijn iconische uitvloeisels van dit bedrijf.

Tegenwoordig telt de multinational 70.000 medewerkers wereldwijd en richt het zich vooral op innovatie en apparatuur voor de gezondheidszorg (ongeveer tien procent van de omzet wordt geïnvesteerd in research & development). In Nederland werken 8.500 medewerkers. Het internationale hoofdkantoor staat in Amsterdam, het Benelux-hoofdkantoor op de High Tech Campus in Eindhoven. Daarnaast zijn er twee productielocaties in Drachten (scheerapparaten) en Best (assemblage van medische apparatuur).

opgericht

medewerkers wereldwijd

medewerkers Nederland

scroll door ▼

Meedenken in het verzuimproces

‘Natuurlijk wil je als organisatie het verzuim altijd lager hebben en zoek je daarvoor naar mogelijkheden,’ antwoordt Hans op de vraag of er nog ruimte is voor verbetering. ‘Enige tijd geleden hebben we met de bedrijfsartsen van HumanCapitalCare en de mensen van Philips gebrainstormd over verbeteringen in het verzuimproces. Daar zijn toen wel concrete zaken uitgekomen. Sindsdien zorgen we ervoor dat leidinggevenden hun verhaal kunnen doen en input kunnen geven rondom een verzuimgeval, en we niet alleen afgaan op het verhaal van medewerkers. Daarover zijn toen goede afspraken gemaakt.’

Verzuim als veelkoppig monster

‘Maar verzuim is een veelkoppig monster,’ zegt Hans. ‘Philips heeft nog twee productie-units in Drachten en Best. Wij draaien daar nachtdiensten en hebben daarbij programma’s om onze mensen te ontzien. Desondanks ligt het verzuim daar wat hoger, ook hoger dan het industriegemiddelde. En net als elders in Nederland zie je bij Philips regelmatig mensen met mentale of burnout-klachten. Philips staat natuurlijk al een paar jaar onder druk. Met veel veranderingen, focus op kosten en reorganisaties tot gevolg. Dat doet wat met mensen. Eigenlijk is er slechts één constante en dat is verandering. Dit aanpassingsvermogen maakt wel dat Philips al bijna 135 jaar bestaat.’

Het goede doen

In het geval van nachtdiensten of druk vanuit de organisatie liggen oorzaken en oplossingen voor eventueel verzuim bij het bedrijf zelf, meent Hans. ‘Een organisatie heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid. Maar HumanCapitalCare is daarbij van grote waarde. Door te ondersteunen bij tijdige interventies als ze zien dat er iets misgaat in een team. Door te zorgen dat leidinggevenden het goede kunnen doen, zoals het tijdig voeren van gesprekken. En door mensen zélf de regie te geven in hun herstel en in hun terugkeer naar werk. Dat helpt veel. Dat is mijn vaste overtuiging.’

Wil je reageren of heb je een vraag? Laat het ons weten.

Klik hier