
Ons interne organisatieverhaal
Sinds begin 2025 staat ons interne organisatieverhaal op papier. Een stip op de horizon, een ambitie, een richting. Met speciale dank aan de kartrekkers (op de foto van links naar rechts): Lieke van Mourik, Linda de Bruijn en Marc Luttikhuis.
Ons interne organisatieverhaal is een levend verhaal over een organisatie in ontwikkeling. En eigenlijk is dit dus pas het eerste hoofdstuk. Als HumanCapitalCare gaan we dit verhaal met elkaar en met onze klanten verder uitwerken en inkleuren. Wordt vervolgd dus.
Eén team, één verhaal
Alleen zo kunnen we #meerbetekenen voor onze klanten
1. We hebben een ambitie: de beste zijn
HumanCapitalCare heeft een heldere ambitie: we willen door alle partijen erkend worden als de beste arbodienst van Nederland. Straks en in de toekomst.
Als partner voor onze klanten Voor bedrijven en organisaties zijn we de gewenste partner, die adviseert en ontzorgt op het gebied van gezond werken, het voorkomen van uitval door werk en het stimuleren van terugkeer naar werk. Met wederzijds vertrouwen werken we samen aan de optimale situatie: gezonde medewerkers in een gezonde organisatie. Klanten hebben daarin hun eigen verantwoordelijkheid, maar wij anticiperen op hun behoeften rond arbodienstverlening en processen. En we overtreffen daarbij hun verwachtingen.
Als autoriteit in ons vakgebied Door alle partijen in de markt worden we gezien als inhoudelijk autoriteit op het gebied van werken en gezondheid. Als invloedrijk speler zetten we de standaard: we signaleren trends, we dragen bij aan (wetenschappelijk) onderzoek en we vormen een gezaghebbende bron van kennis. In lijn hiermee garanderen we onze klanten in het hele land eenzelfde uniforme, excellente kwaliteit van dienstverlening. Selectief in wat we aanbieden, uitmuntend in de uitvoering.
Als adviseur voor onze cliënten Voor onze cliënten zijn we de adviseur door wie zij zich gehoord, gezien en geholpen weten. Ze voelen zich bij ons in goede handen, begrijpen onze professionele afwegingen en zijn comfortabel met ons advies. Zo hebben we een positieve impact op hun leven.
Als inspirerende werkplek voor professionals Wij staan bekend als een fijne, maatschappelijk relevante werkgever. Zoals we onze klanten adviseren, zo zijn we zelf: een prettige, mensgerichte organisatie die investeert in gezonde, gemotiveerde, competente medewerkers. Professionals sluiten zich graag bij ons aan, om hier de beste versie van zichzelf te zijn.
scroll door ▼
2. We hebben een visie en een missie
Onze ambitie wordt ondersteund door een inspirerende visie, een ultieme droom, en een vaste overtuiging over hoe we die kunnen realiseren.
Visie Onze visie en droom is dat niemand uitvalt door werk en dat wij daar maximaal aan bijdragen.
Missie Het is onze vaste overtuiging dat ‘gezond werk’, ‘uitval door werk’ en ‘gezond terugkeren naar werk’ alle drie een resultaat zijn van zowel organisatie- als medewerkersfactoren. Om maximaal bij te dragen aan het realiseren van onze droom willen we die verschillende factoren – binnen vastomlijnde werkvelden (klik hier) – kunnen beïnvloeden met integrale dienstverlening rond preventie, verzuimbegeleiding en duurzame reïntegratie. Hierin excelleren we, ondersteund door onderzoek en wetenschap. Wij zijn daarom dé integraal adviseur op het gebied van gezond werken, het voorkomen van uitval door werk en het stimuleren van terugkeer naar werk. Eind 2027 staan wij op 1 als best beoordeelde arbodienst*. Dat is onze missie. [* Onafhankelijk onderzoek of beoordeling door klanten en cliënten met een 9 of hoger].
Positieve grondhouding Wij denken in mogelijkheden en geloven in wat wél kan. Daarmee inspireren we organisaties en mensen. We benaderen hen positief en optimistisch en spreken klanten en cliënten met overtuiging aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Om zo samen een duurzaam resultaat te bereiken. Deze visie en integrale dienstverlening komen optimaal tot hun recht in organisaties die opereren in de grootzakelijke markt. Hier kunnen wij impact maken.
scroll door ▼
3. De vertaling naar een kenmerkende aanpak
Onze ambitie en visie vertalen zich in de praktijk naar een kenmerkende aanpak, waarmee we ons duidelijk onderscheiden in de markt. In deze aanpak staan aspecten als ‘autoriteit’, ‘integraal’ en ‘partnership’ centraal.
Autoriteit Samen met klanten, cliënten en derden werken we resultaatgericht aan het gezamenlijke doel: gezonde medewerkers in een gezonde organisatie. Daarbij worden wij gezien als een autoriteit. Onze adviezen zijn onderbouwd en effectief. Wij werken volgens wetenschappelijke modellen en methoden. We zijn vertrouwd met de laatste ontwikkelingen en dragen hier met eigen onderzoek aan bij. We weten hoe we vraagstukken bij een klant moeten aanpakken en welke dienstverlening daarbij aansluit. We begrijpen de klantverwachtingen rond toegankelijkheid, doorlooptijden en interventie, en garanderen de juiste professional en het juiste advies op het juiste moment. We onderkennen welke interventies we over moeten laten aan derden. Daarbij houden we zelf de regie om te zorgen dat deze bijdragen aan het gezamenlijke doel. We spreken klanten effectief aan op hun verantwoordelijkheid en medewerkers op wat zij zelf kunnen doen aan preventie of herstel.
Integraal Klanten en cliënten ervaren in onze aanpak dat we inderdaad dé integraal adviseur zijn op het gebied van gezond werken, het voorkomen van uitval door werk en het stimuleren van terugkeer naar werk. Dit maken we concreet met onze klantteams. Hierin werken professionals multidisciplinair samen voor een klant, binnen de regio én regio-overstijgend. Zij beoordelen samen met de klant organisatie- en werknemer-risico’s. Daarbij bespreken ze wat nodig is om verzuim te voorkomen en om mensen weer gezond en duurzaam aan het werk te krijgen. Periodiek kijken zij of de ambities en de doelen van de klant worden gerealiseerd, om zo in een continu proces de gezondheid van organisatie of afdeling te verbeteren. Met deze werkwijze maken we niet alleen impact en doen we ook recht aan de vakinhoudelijke deskundigheid van onze professionals.
Partnership Klanten vinden het niet alleen nuttig, maar ook een plezier om met ons samen te werken. Wij investeren in duurzame partnerships met energie, vertrouwen en openheid. Samen leggen we de puzzel hoe we de beste invulling kunnen geven aan doelen en beleid, en doorlopen we de arbocyclus: luisterend, signalerend, analyserend, adviserend en – afhankelijk van de situatie – handelend. Binnen zo’n partnership kunnen we klanten en medewerkers aanspreken op hun verantwoordelijkheid en staan we zelf open voor richtinggevende uitspraken over onze dienstverlening.
scroll door ▼
4. De stappen om zover te komen
Zo ver zijn we nog niet helemaal. Daarom werken we aan enkele positieve omslagen om onze ambitie te realiseren. Want als je de beste wilt zijn, moet je keuzes maken. Alleen zo kun je excelleren in wat je doet.
Van ‘verzuim’ naar ‘integraal’ Wij geven klanten duidelijkheid met één verhaal, één visie en bijpassende uniforme dienstverlening: wij zijn dé integraal adviseur op het gebied van gezond werken, het voorkomen van uitval door werk en het stimuleren van terugkeer naar werk. Wij blijven klanten ontzorgen bij hun wettelijke arbotaken. Daarbij verleggen we de focus steeds meer naar het gehele proces van verzuim, reïntegratie en preventie. We bevinden ons daarvoor in de spreekkamer én in de directiekamer. We bieden 1:1 begeleiding én advies op organisatieniveau. Daarom zijn multidisciplinair samengestelde klantteams bij ons de standaard. In deze teams werken professionals integraal samen voor een klant, binnen de regio én regio-overstijgend. Zo maken we onze klantbelofte waar: de juiste professional op het juiste moment met de juiste interventie.
Van regionaal naar landelijk uniform We garanderen al onze klanten in het hele land eenzelfde excellente kwaliteit. We ontwikkelen daarvoor een eenduidige portfolio, met innovatieve producten en diensten die voor alle klanten toegankelijk zijn, en voor ons rendabel. Met een helder toetsingskader beoordelen we of klantvragen en nieuwe diensten bij onze ambitie en visie passen. Tegelijkertijd uniformeren we onze werkprocessen en systemen, zoals bijvoorbeeld de contracten. Met slechts 3 contractvormen bieden we onze klanten maximale duidelijkheid en flexibiliteit met dienstverlening op maat.
Van gewone arbodienst naar adviseur met autoriteit Als dé integraal adviseur zijn we meer dan een gewone arbodienst. We zijn een autoriteit. Daarom blijven we als bevlogen professionals voortdurend in ontwikkeling. We scherpen onze inhoudelijke deskundigheid aan via landelijke vakgroepen. Om effectief te kunnen adviseren (in spreekkamer en directiekamer) bouwen we aan onze professionele gespreks- en adviesvaardigheden. Wij onderbouwen onze adviezen en beslissingen met inzichtelijke data-analyses en we laten ons waar mogelijk digitaal ondersteunen, met oog voor de menselijke maat.
Van ‘goed genoeg’ naar ‘elke dag een 9+’ De regio’s van HumanCapitalCare vormen een warm samenwerkingsverband. Collega’s vinden elkaar snel en vanuit de regio geven we kleuring aan onze klantrelaties. Aanvullend op deze waardevolle aspecten ontwikkelen we met elkaar een ‘winnaars-mentaliteit’, in lijn met onze organisatiewaarden. We durven elkaar aan te spreken, uit te dagen en te stimuleren om het elke dag beter te doen. We treden op als collectief ten behoeve van de klant, en niet als individu voor een individu. We zijn vernieuwend, nieuwsgierig en gedreven om zaken anders aan te pakken. We hebben een positieve grondhouding, altijd op zoek naar mogelijkheden. We zijn scherp in onze keuzes en streven zo elke dag naar een 9 of hoger: als individu, als organisatie en voor onze klanten.